Arbejdsmiljøkampagne 2020

 


I disse tider er det ekstra vigtigt, at vi passer på hinanden! Først og fremmest ved at følge myndighedernes anbefalinger i indsatsen for at undgå smittespredning af COVID-19. Asfaltindustrien har sammen med byggeriets andre parter lavet branchevejledningen ”Forebyg smitte fra Corona-virus på bygge- og anlægspladser og ved byggeopgaver i private hjem”.

Læs branchevejledningen - Klik her

Læs mere om smitteforebyggelse på Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen - Klik her

Men vi skal også stadig huske at passe godt på hvordan vi bruger vores krop. Det handler årets arbejdsmiljøkampagne om.

 

"PAS PÅ DIG SELV”

3F og Asfaltindustrien rullede i 2018 og 2019 kampagnen "Pas på min far" ud med en børnetegning på gul baggrund. Kampagnen viste sig at have en positiv effekt, og derfor fortsætter vi 2020-kampagnen med børnetegningen, nu på blå baggrund.

Fokus er i år flyttet fra billisternes opmærksomhed ude i trafikken til, at vi i branchen nu skal være opmærksomme på os selv og vores sikkerhed . Det er vigtigt, at vi forebygger ulykker og nedslidning, så vi fremstår som en branche, der kan tilbyde et langt og godt asfaltliv.

Kampagnen består af klistermærker inden for indsatsområderne:
- Manuelt arbejde
- Tunge løft
- Hop fra maskine

Derudover er der lavet en film til hver af de tre indsatsområder.

SE FILMEN: MANUELT ARBEJDE

 

SE FILMEN: TUNGE LØFT

 

SE FILMEN: HOP FRA MASKINE

 

Det er hensigten, at folk ude på vejene skal sætte klistermærkerne på værktøj, redskaber, maskiner, biler m.v. for til stadighed at holde på fokus på vigtigheden at at passe på dig selv og gøre tingene rigtigt.

Herunder giver vi dig overblikket over kampagneindholdet. Du kan downloade vores kampagnefilm - og meget gerne dele på egne hjemmesider og sociale medier.

Konkurrence for asfalthold - send dit bidrag senest 2. oktober 2020 og vind en julefrokost for hele holdet














Kampagneklistermærke:

Arbejdsstillinger (klistermærker)




Gimmick: "Pas på dig selv" t-shirt til alle timelønnede og formænd

 


Indsats på kontorerne

Skift arbejdsstilling:


E-mail-signatur:


Fysisk kampagne-materiale til kontorerne:

1. Lille "sviper" til at sætte på pc-skærm: "Skift arbejdsstilling"

2. Dialogpapir og spørgeskema til arbejdsmiljøorganisationer

3. "Bordkort" med råd og arbejdsmiljø i tilbud og planlægning af opgaver

4. Huskekort til medarbejdere med beslutnings- og ledelsesansvar

 

Vi anbefaler at alle med ledelsesansvar flere gange om året foretager sikkerhedsrunderinger/safety walks med efterfølgende opfølgning.

her kan du finde eksempler på skemaer, man kan bruge:
Skema til safety walk
Skema til sikkerhedsrundering


Følg Asfaltindustrien på Facebook:


Baggrund for kampagnen

3F og Asfaltindustrien gennemfører hvert år en arbejdsmiljøkampagne, for at sætte fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed. I 2016 blev der sat fokus på, hvad der kan gøres for at skabe sikre rammer for arbejdere ude på vejene, mens der i 2017 var fokus på ansvaret som bygherre, projekterende og entreprenører har for at skabe sikre rammer.

I 2018 og 2019 var hensigten med arbejdsmiljøkampagnen igen at øge sikkerheden blandt vejarbejdere, ved at bede bilisterne om at sænke farten og ”passe på min far”. Kampagnen blev første gang lanceret i år 2000 med stor succes, og blev relanceret i 2018, med formålet at undgå ulykker ved vejarbejde.
 


 

Asfaltindustrien & 3F's Arbejdsmiljøkampagner:


Arbejdsmiljøkampagne 2020
Tema: PAS PÅ DIG SELV


Arbejdsmiljøkampagne 2018/2019
Tema: PAS PÅ MIN FAR


Arbejdsmiljøkampagne 2017
Tema: SIKRE RAMMER#II


Arbejdsmiljøkampagne 2016
Tema: SIKRE RAMMER

 



Kontaktpersoner:

Asfaltindustrien:
Trine Leth Kølby, tlk@asfaltindustrien.dk
Helle Jeppesen, hj@asfaltindustrien.dk

3F:
Ib Nielsen, ib.nielsen@3f.dk
Virksomhedskontaktpersoner:

Medlemmer